01-10-05

Season 1; disk 1.

1 & 2: Rising:
Het SG-1 team meent dat het de laatste overblijfselen van de Lost City of the Ancients heeft gevonden, de makers van de Stargates. Stargate Command stuurt daarop onder leiding van wetenschapster Dr. Elizabeth Weir een nieuwe expeditie naar het verafgelegen Pegasus Universum. Dat team ontdekt daar op de zeebodem een hoog ontwikkelde maar verlaten stad, een groep rondtrekkende nomaden maar ook een dodelijke vijand die zich voedt met de energie van mensen!
3: Hide and Seek.
Het DNA van Dr. McKay wordt aangepast zodat het aansluit bij de genetische code van de Ancients. Hierdoor is hij in staat de geavanceerde technologie te gebruiken maar kan ineens niet meer eten! Ondertussen laat een van de kinderen van Athosians tijdens verstoppertje spelen per ongeluk een duister wezen vrij. Als Atlantis vervolgens te maken krijgt met een reeks technische storingen komt het team erachter dat het schimmige wezen zich tegoed doet aan de energievoorraden van de stad!
4: Thirty Eight Minutes.
Op de vlucht, na de onverwachte en pijnlijke confrontatie met Wraith, probeert het Atlantis team zo snel mogelijk in Puddle Jumper bij de Stargate te komen. Maar door een technisch mankement komen ze halverwege de Stargate vast te zitten. Ze hebben nog maar 38 minuten voordat de Stargate sluit en omdat de Puddle Jumper al half gedematerialiseerd is zou dat betekenen dat hij in twee stukken wordt gehakt! Het wordt een race tegen tijd en ruimte.
 
2004

21:51 Gepost door Helliwood-man | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Season 1; disk 2.

5: Suspicion.
Wanneer het Atlantis team tijdens een expeditie op een andere planeet in een hinderlaag van de Wraith loopt, begint Dr.Weir te vermoeden dat er onder de Athosians een spion van de Wraith is. Ondanks tegenstand van Teyla en Sheppard zet ze de Athosians apart aan de zuidkant van Atlantis om hen te ondervragen. Maar als de ondervragingen een beschuldigende toon aannemen trekken de Athosians massaal de stad uit.
6: Childhood's end.
Het team ontdekt een primitieve stam in het woud die al eeuwen uit de greep van de Wraith weet te blijven. Ze zijn niet op de hoogte van het elektromagnetisch veld dat hen beschermt tegen de technologie van de Wraith en denken dat het plegen van een rituele zelfmoord op 25-jarige leeftijd er de reden voor is dat de Wraith wegblijft. Sheppard probeert hen ervan te overtuigen dat het ritueel niet nodig is maar de 'ouderlingen' in het dorp vrezen dat de aanwezigheid van deze 'volwassenen' in hun midden de aandacht zal trekken van de Wraith.
7: Poisoning the well.
Bij het onderzoek naar een nieuwe uitgang van de Stargate ontdekt het team de Hoffans, een menselijke beschaving die mogelijk een medicijn heeft ontwikkeld dat hen immuun maakt voor de Wraith. Als de Hoffans horen dat de Wraith door toedoen van het Atlantis team is gewekt, worden de leiders van de Hoffans ongeduldig en eisen dat hun volk direct wordt ingeënt met het medicijn, waarvan nog niet eens duidelijk is of het wel veilig is. Kan Dr. Beckett de Hoffans overtuigen van het tegendeel voordat het te laat is?
8: Home.
Als Dr. McKay een manier ontdekt om de wormhole terug naar de aarde te openen en Dr.Weir hoort dat het team binnen een maand weer terug kan naar Atlantis, is het team dolblij! Dr.Weir brengt de tijd door met haar vriend, Sheppard geeft Teyla een grote rondleiding en McKay neemt de tijd om te relaxen. Maar als de hyperdrive van het schip Prometheus per ongeluk wordt vernietigd, wordt daarmee ook alle hoop kapotgeslagen om nog terug te gaan naar Atlantis!
 
2004

21:49 Gepost door Helliwood-man | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Season 1; disk 3.

9: Underground.
Wanneer de rantsoenen van Atlantis niet meer toereikend zijn begint Dr.Weir met andere werelden te handelen voor voedsel. Sheppard, McKay, Ford en Teyla ondernemen een handelsmissie met de Genii, een eenvoudig volk van landbouwers. Maar onder hun onschuldige gewassen verbergen de Genii een machtig defensieapparaat en een brandend verlangen tot oorlogvoering! Zal deze nieuwe medestander samen met Atlantis de strijd aanbinden tegen de Wraith of juist meer problemen veroorzaken dan ooit tevoren?
10: The Storm.
Met een monsterlijke en allesvernietigende storm in het vooruitzicht die slechts eenmaal per 20 of 30 jaar voorkomt, probeert Sheppard een veilig onderkomen voor de Atlantians te vinden op Manara. Ondertussen bedenken McKay en Zalenka een plan om de elektriciteit die de storm voortbrengt te gebruiken om het beschermende krachtveld rond Atlantis weer te activeren. Maar Teyla, Ford en Beckett komen vast te zitten op het vasteland van Athosia
11: The Eye.
Verraden door de Manarians speelt Sheppard een levensgevaarlijk kat en muis spel met de soldaten die de macht over Atlantis hebben overgenomen en Weir en McKay gegijzeld hebben. Nu Atlantis onder controle van de Genii staat en het team verdeeld is moet Sheppard de overige leden van het Stargate team redden om aan de op handen zijnde vernietiging van de stad te ontsnappen.
12: The Defiant One.
Tijdens een onderzoek naar een oeroud wapensysteem in het heelal stuiten Sheppard en McKay op een nabijgelegen planeet op het wrak van een Wraith schip. Ze komen erachter dat het voertuig een bevoorradingsschip is dat mensen als voedsel vervoert. Maar wat ze niet weten is dat één van de Wraith bemanningsleden de crash overleeft heeft en zich voedt met de lading!
 
2004

21:47 Gepost door Helliwood-man | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Season 1; disk 4.

13: Hot zone.
Wanneer leden van het team te maken krijgen met een vreemde infectie blijkt dat ze geïnfecteerd zijn door een Nanite virus waardoor ze gaan hallucineren en uiteindelijk sterven door een hersenbloeding. De pogingen van het team om het virus uit te schakelen met elektromagnetische pulsen blijken niet te werken. Kunnen ze de dodelijke technologie een halt toe roepen voordat het de hele stad infecteert en er straks niemand meer leeft?
14: Sanctuary.
Het Atlantis team bezoekt een waar paradijs waar techniek nog geen voet aan de grond heeft gekregen en vraagt of ze hier vluchtelingen van de Wraith onder mogen brengen voor asiel. De bewoners weigeren omdat ze geloven dat hun godin Athar de planeet niet heeft bedoeld voor kolonisatie door buitenstaanders. Maar als Sheppard de hoge priesteres van Athar mee terugneemt naar Atlantis haalt hij zich daarmee heel zich wat ellende op de hals.
15: Before I Sleep.
Het Atlantis team ontdekt een slaapcabine waarin een vrouw ligt die wel 10.000 jaar oud blijkt te zijn. Helemaal opgewonden door de mogelijkheid dat zij wel eens een van de buitenaardse wezens kan zijn die Atlantis hebben gebouwd, besluit het team haar te wekken uit haar diepe slaap, ondanks het risico dat haar gezondheid mogelijk gevaar loopt. Maar de schok is pas echt groot wanneer de gereanimeerde oude vrouw zich zelf voorstelt als niemand anders dan Dr. Weir!
16: The Brotherhood
Het Atlantisteam reist naar Dagan, een planeet die wordt bewoond door een volk waarvan de voorouders ooit een ZPM aanbaden als religieus symbool. Maar terwijl het team zoekt naar de antwoorden op de vragen komen de Genii achter hun activiteiten op Dagan en sturen een undercover agent. Het Atlantis team komt steeds dichterbij de ZPM die ze zoeken maar ondertussen komen ook de Genii snel dichtbij hun doel!
 
2004

21:42 Gepost door Helliwood-man | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

 Season 1; disk 5.

17: Letters from Pegasus.
Als het team te weten komt dat de hele Wraith vloot op weg is naar de stad, besluiten ze hun laatste krachten in te zetten om een bericht naar Stargate Command te sturen over de dreiging van de Wraith en het gevaar voor de inwoners van Atlantis. Terwijl de meeste teamleden bezig zijn met het opnemen van berichten aan hun naasten, beginnen Sheppard en Teyla aan een missie die hen rechtstreeks naar de legers van de Wraith zal leiden!
18: The gift.
Wanneer Teyla wordt geplaagd door afschuwelijke nachtmerries over de Wraith besluit ze raad te vragen aan de stadpsycholoog. Ze ontdekt dat ze de Wraith kan aanvoelen. Vastbesloten hierover meer te weten te komen onderneemt ze met een klein team een missie naar een planeet waar de slachtoffers van de Wraith op "wonderbaarlijke" wijze terugkeren. Daar ontdekken ze een genetisch laboratorium. Is de connectie tussen Teyla en de Wraith soms het resultaat van genetische experimenten?
19: THE SIEGE (PART 1).
Terwijl de Wraith vloot dichter bij Atlantis komt beginnen de spanningen tussen Teyla en enige leden van het team toe te nemen vanwege haar connectie met de Wraith. Als een verkenningsmissie in een hinderlaag loopt wordt ze beschuldigd van het verraden van de locatie van het team. Sheppard neemt het voor haar op maar ook hij begint te twijfelen wanneer degene die haar heeft beschuldigd bewusteloos wordt aangetroffen na een aanval van een onbekende vijand!
20: THE SIEGE (PART 2).
Als de Wraith hun aanval op Atlantis openen krijgt het team versterking van de aarde die opduikt met nucleaire wapens en goed nieuws. Het slagschip Daedalus wordt over vier dagen verwacht! Maar als de nucleaire raketten eenvoudig door de Wraith worden vernietigd wordt al snel duidelijk dat de huidige versterkingen niet eens genoeg zijn voor vier uur, laat staan vier dagen!
 
2004

21:38 Gepost door Helliwood-man | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |